Rabu, 6 Mei 2020

PUASA DAN NORMA BAHARU

Hampir setiap tahun saya melalui Ramadan yang berbeza-beza (sudah tentulah). Maksud saya pengalaman menghadapi bulan puasa dalam suasana yang lain dan di lokasi yang pelbagai. Pada saya, semua ini sesuatu yang indah. Walaupun mungkin tiada apa-apa makna kepada orang lain, tetapi sebenarnya sangat bermakna buat saya. Saya sudah lupa sejak bila saya mula berpuasa. Sama ada sejak umur enam tahun ataupun sesudah memasuki darjah satu. Jadi, di bawah ini ialah jalur masa pengalaman puasa saya;

2001/2002-2007 : Berpuasa di rumah sepenuhnya.
2008-2012 : Sebahagian besar waktunya, berpuasa di asrama dan hanya pulang ke kampung seminggu sebelum raya. Pernah juga terlibat dengan latihan rowing semasa bulan puasa serta berpuasa di rumah kawan di Negeri Sembilan sewaktu balik bermalam.
2013 : Berpuasa di UiTM Shah Alam. Waktu ini kami banyak menghabiskan waktu berbuka di masjid universiti kerana disediakan makanan percuma.
2014 : Tahun ini cukup mencabar. Abah kemalangan semasa bulan puasa dan kami berulang alik ke Kuala Terengganu setiap minggu untuk melawat abah dan umi di hospital. Tahun ini juga saya sedang bekerja di 7-11 (Seven Eleven) dan merasai pengalaman berpuasa semasa bekerja pada shif malam dan petang yang melibatkan waktu bersahur dan berbuka.
2015-2017: Pengalaman berpuasa di UUM lebih menarik. Kami berniaga air teh hijau, memasak juadah untuk berbuka, bersahur ala kadar dan kerap berbuka puasa di luar kolej.
2018: Saya sedang menjalani latihan praktikum di PKNP dan sempat berpuasa di organisasi tersebut. Praktikum saya tamat setelah memasuki hari raya.
2019: Sempat saya berpuasa di Utusan (kerja kedua saya) dan menghadiri jemputan berbuka puasa yang banyak.
2020: Sepatutnya saya berpuasa di PKNP lagi (kali ini saya sebagai kakitangan di sini dan merupakan kerja keempat saya). Walau bagaimanapun, puasa kali ini hadir semasa kita semua sedang menjalani Perintah Kawalan Pergerakan yang telahpun memasuki fasa 4 bermula 28 April hingga 12 Mei 2020. Pun begitu, sudah ada banyak kelonggaran untuk fasa kali ini dan berkemungkinan PKP akan ditamatkan dan digantikan pula dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) untuk suatu tempoh yang lebih panjang.

Kurang lebih sudah 19 kali saya berpuasa merangkumi zaman kanak-kanak, remaja dan dewasa. Tentu sekali terlalu banyak perbezaan saban tahun dan apa yang saya harapkan ialah penambahbaikan dalam amalan berpuasa saya untuk setiap tahun mendatang. Dengan kata lain, puasa yang lebih baik daripada sebelumnya. 

Yang paling ketara, tahun ini. Bulan puasa yang langsung tidak sama. Tiada kemeriahan seperti sebelum-sebelumnya. Bazar tiada, terawih di masjid tiada, solat di surau dan masjid tiada, orang bekerja juga hampir tiada, malah zakat pun hanya dibayar secara dalam talian. 

Pada saya ada baiknya juga. Pertama kali solat terawih diadakan secara berjemaah di rumah-rumah sahaja. Insya-Allah membawa keberkatan buat seisi rumah. Paling penting, Ramadan tetap diraikan dengan melaksanakan segala suruhan-Nya seperti biasa, cuma dalam norma baharu. Hari ini sudah memasuki hari ke-13 berpuasa. Semoga kita semua diberikan kesempatan menghabiskan Ramadan kali ini sesempurna yang mungkin. Kalau keadaan negara sudah agak stabil, mungkin esok lusa kita semua akan memulakan semula rutin harian seperti sedia kala. Insya-Allah. Salam Ramadan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan