Sabtu, 24 Februari 2018

PEPERIKSAAN DAN KEPUTUSAN AKHIR

Sebenarnya, saya meletakkan satu harapan yang sangat tinggi untuk peperiksaan terakhir tempoh hari. Cuma saya tidak pasti apakah usaha saya sudah setanding dengan harapan saya itu. Seboleh-bolehnya saya mahu merasai walau sekali sahaja kebahagiaan yang tidak pernah saya rasai lagi. Mungkin percaturan saya silap, rancangan saya tidak betul. Paling penting, mungkin niat saya yang terpesong. Saya meletakkan harapan itu pada kepentingan diri semata-mata. Mungkin juga semasa perkongsian saya tentang harapan saya itu kepada beberapa orang teman, ada yang terasa hati dan tidak menyukainya – lalu menampakkan seperti saya sedang berbangga diri dan menunjuk-nunjuk.

Saya akur. Pada tahap pencapaian saya sekarang, definisi kegagalan itu berbeza dan tidak sama dengan definisi kegagalan orang lain. Keputusan peperiksaan akhir tempoh hari – menoktahkan saya pada definisi kegagalan itu. Tidaklah saya sedih, malah tidak pula saya kecewa. Saya cuma terkilan dengan diri saya, saya kesal dengan niat saya dahulu (sekarang baru saya sedar niat itu salah, dahulu saya merasakan niat itu satu perjuangan dan galakan).

Tidak ada yang boleh saya lakukan lagi melainkan saya terus melangkah menuju penghabisannya. Melalui tempoh ini, menjadi pengajaran yang harus saya pegang dan tekuni semula.

Ada harapan yang saya gantungkan sekali lagi pada langit!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan