Isnin, 9 Julai 2018

MEMBINA KEHIDUPAN

Rupa-rupanya, melangkah ke fasa pembinaan kehidupan nyata ini cukup berat. Kaki seperti dirantai dengan ketulan dan bongkah besi yang menghadkan perjalanan untuk ke sana dan ke sini. Dilema yang melanda pula lebih parah rasanya. Tidak seperti dahulu lagi. Kalau sebelum ini, saya sudah tahu permulaan dan penamatnya. Saya sudah ada garis masa yang tetap dan jelas. Kini tidak lagi. Garis masa itu kabur dan persinggahannya seperti hampir tiada. Saya tidak tahu di mana noktah seterusnya, di mana pula lompong yang perlu saya elakkan supaya saya boleh terus menuju ke hadapan. 

Sebenarnya, ketika ada hati yang sedang digoncang kuat dengan ketidakpastian, ada pula hati yang sudah remuk berkecai dek kedukaan, malah tetap dicantum lagi walau darah mengalir terhiris tajamnya serpihan itu. Lalu syukur itu bagaimana? Tahap kesyukuran itu berbeza-beza bentuknya. Benar, kadang-kala kita sendiri tidak terlepas daripada berasa cemburu, iri hati dan tergugat dengan apa sahaja yang terlihat dek mata. Tambah-tambah lagi apabila media sosial menjadi medium terpantas dalam perkongsian setiap helaian kehidupan, setiap cebisan perlakuan dan tindakan. 

Hari ini, sudah masuk minggu kedua saya memulakan kehidupan yang baharu. Rentaknya cukup kontra dengan yang pernah saya alami sebelum-sebelum ini. Zon yang saya sedang diami ini bukanlah zon selesa, tetapi hanya sebagai satu ruang untuk saya bertapak sebagai pendatang baharu sebagai manusia bekerjaya. Tidak mudah untuk membina kehidupan kalau tiada tapak yang kukuh. Namun, kalau sudah dikurniakan kehidupan yang sempurna, itu rezeki dan anugerah yang perlu disyukuri sedalam-dalamnya. 

“Let’s take it as a challenge. Mana tahu future job kita nanti perlukan skill yang kita tengah belajar ni. Kira jangan underestimate peluang yang kita ada sekarang sebab kita tak tahu kalau peluang tu sebenarnya boleh bawa kita lebih tinggi.” 
Sahabat 1 

“When we learn in a hard way, it will mould us to be a better us. Allah letak kita dekat tempat atau situasi yang kita paling tak mahu, sebab dia tahu tempat tu paling baik untuk kita. Shine, Shine brighter. But if you can’t cope anymore, the choice is yours.” 
Sahabat 2 

“Mula dari bawah dan jadikan diri ada kelebihan ilmu. Mana tahu nanti ada jalan lain.” 
Sahabat 3 

Begitulah antara perkongsian sahabat-sahabat saya apabila saya cuba mendapatkan pandangan dan pendapat tentang permulaan kehidupan yang tidak seperti yang diharapkan. Benar juga kata-kata mereka, ada kelegaan apabila membacanya. Namun, keputusan itu tetap berada pada diri saya sendiri. Kehidupan itu, kehidupan saya. Mereka tidak dapat menentukan apa-apa melainkan sekadar membantu dan berkongsi pengalaman demi penambahbaikan. 

Untuk mendapatkan sesuatu yang lebih baik, pengorbanan itu perlu. Maka, saya memilih untuk mengorbankan sesuatu yang lebih baik itu demi kebaikan yang mungkin sukar diperolehi lagi suatu masa nanti. Semoga Allah memberkati pilihan saya ini dan melorongkan saya ke destinasi yang indah dan bercahaya. Amin.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan