Jumaat, 17 Mei 2019

MENGUBAT DUKA DENGAN GEMBIRA

Memasuki fasa sepuluh kedua Ramadan iaitu fasa pengampunan. Terlalu cepat masa berlalu. Setiap hari saya akan ke tempat kerja dengan sedikit kerisauan. Mengharapkan Allah mengurniakan kesembuhan dan kekuatan buat permaisuri hati kami. Sehingga hari ini pun, masih belum kebah sepenuhnya tetapi menunjukkan keadaan yang bertambah baik. Waktu berbuka puasa dan bersahur kami juga cukup sederhana. Juadah pun ala kadar sahaja tetapi memadai untuk mengenyangkan satu keluarga. Semoga ada hikmah dan ganjaran buat kami. 

Melalui situasi-situasi seperti ini cukup memberatkan jiwa. Namun kehidupan perlu diteruskan kerana Allah ada untuk menjaga dan doa menjadi peneman paling setia. Kata orang, kita akan gembira apabila orang lain gembira. Maka itulah yang saya sedang cuba lakukan malah sentiasa diamalkan. Tidaklah saya bersedih, cuma terpendam resah yang belum sudah.

Tahun ini, saya nekad untuk menghasilkan sendiri kad raya buat teman-teman dan kenalan. Saya lakarkan sendiri lukisan di atas kad tersebut dengan beberapa corak yang sesuai menggunakan warna air. Sungguh, satu kepuasan dicapai apabila saya dapat bermain dengan warna dan menghasilkan sesuatu yang saya suka. Memang setiap tahun, saya akan mengirimkan kad raya dalam suatu kuantiti kecil. Cuma, pernah juga ada tahun-tahun tertentu yang saya tidak sempat melakukannya. Mungkin atas faktor masa yang suntuk ketika itu. 

Tidaklah banyak kad yang dapat dikirimkan. Bahkan, hanya beberapa sahaja dan tentunya saya tidak mampu untuk menghantarkannya kepada semua kenalan saya yang mencecah ribuan orang. Saya juga perlu akur dengan kos untuk melakukan semua itu. Cukuplah sekadar ada dan mengikut bajet yang telah saya peruntukkan. Jika ada kenalan yang tidak menerima kad raya daripada saya, mohon maafkan saya seadanya. Bagi yang menerimanya pula, saya mengharapkan pemberian kecil itu mampu mengukir senyum dan menggembirakan kalian. Itulah yang saya mahu dan tidak lebih daripada itu.

Semoga kita dapat menghabiskan Ramadan dengan kegembiraan hendaknya. Salam ingatan buat semua.

1 ulasan: